Recenzie "Fata de hartie" de Guillaume Musso

luni, 18 martie 2013

| | |
What they said: "Cu doar cateva luni inainte, Tom Boyd era un scriitor aflat in topul vanzarilor si indragostit de o pianista faimoasa. Insa despartirea care il ia pe nepregatite il arunca in depresie, il aduce in fata unei crize de imaginatie, facandu-l sa caute consolarea in antidepresive si alcool. Pana cand, intr-o noapte, apare la el in casa o tanara spectaculoasa, spunandu-i ca este un personaj din cartile sale. Tom se trezeste astfel prins in aventura vietii lui."

What I say: Desi am auzit foarte multe despre aceasta carte si mereu m-a atras titlul si coperta pe care o vedeti in stanga, am tot ezitat sa o cumpar. Ba aveam altele mai ravnite in plan, ba nu mi se parea momentul potrivit, mereu gaseam cate o "scuza" ca sa nu ma apuc de "Fata de hartie". Acum nu prea inteleg de ce am tot amanat-o atat. Dar sa o luam cu pasi mici, nu?
Primul aspect de care as vrea sa ma leg este povestea. Daca asta nu este ceva original, atunci, dragii mei, eu imi dau demisia! Da, da, stiu ca nu sunt angajata (detalii, detalii)...Mi-a placut enorm ideea cartii! Insa, cred ca cel mai  mare punct forte al volumului au fost amintirile celor trei prieteni si modul in care trecutul i-a influentat pe Carole, Tom si Milo. M-a impresionat foarte mult copilaria construita de autor pentru personajele sale, copilarie care sta in spatele unor oameni cu adevarat oameni si care i-a marcat profund. Dupa parerea mea, aceasta este adevarata poveste, mascata de intamplarile haioase din prezent. Totusi, ea este acolo si este spusa exact la timpul potrivit.
Sa nu se inteleaga ca nu mi-au placut intamplarile prin care au trecut Billie si Tom. Din contra,  au fost sarea si piperul cartii! Ritmul este destul de lent la inceput, dar se precipita dupa ce treci de jumatatea cartii, tinand cititorul intr-un permanent suspans, care te face sa dai pagina dupa pagina si sa nu realizezi trecerea timpului. Billie m-a facut de multe ori sa rad si mi s-a parut cel mai simpatic personaj din carte, cu toate glumele ei si ideile traznite. Serios, fiecare carte are nevoie de o Billie.
Si finalul... o, Doamne, credeam ca stiu ce se va intampla in final, dar am fost total surprinsa! Nu ma asteptam nici intr-un miliard de ani la o asa rasturnare de situatie! Adica, stiam ca ceva trebuie sa fie putred, dar nu, chiar nu puteam sa ghicesc ce minune va face Musso cu aceasta carte :) Puncte bonus pentru surpriza!
De asemenea, relatia care se infiripa intre Tom si aceasta "fata din hartie" este una care iti topeste inima. Am admirat faptul ca nimic nu este fortat, totul curge lin si protagonistul nu isi da brusc seama ca este indragostit nebuneste si a uitat-o pe Aurore asa, dintr-o data. Daca ar fi fost asa, cu siguranta cartea nu ar mai fi fost credibila.
"Fata de hartie" e un roman splendid. Te face sa vezi ca in lumea asta sunt atatea lucruri frumoase pentru care merita sa lupti! Nu stiu voi, dar eu am invatat o gramada din volumul de fata. Nu este o lectura greoaie, din potriva, paginile curg foarte repede si aventurile te acapareaza in totalitate. E genul ala de carte care te lasa cu un chef nebun de viata dupa ce o termini. Asa ca o recomand tuturor. Nu stiu daca exista intr-adevar o persoana care sa imi spuna ca nu i-a placut nici macar putin lectura.
Probabil ca toti stiti povestea. Tom, un autor de succes, este intr-o stare mai mult decat proasta de cand s-a despartit de o pianista celebra, pe care o credea marea sa iubire. Nu mai poate sa scrie nicio pagina, nu mai gaseste nici o bucurie in viata si se cufunda tot mai tare intr-o depresie din care nici macar cei doi prieteni din copilarie nu il mai pot scoate. Pana cand, la usa sa, apare in mod misterios o fata care pretinde ca este unul dintre persoanjele din cartile pe care le-a scris si ca, daca nu isi va termina trilogia, ea nu se va putea intoarce in lumea fictiunii. Desi are mari retineri la inceput, Billie reuseste sa ii demonstreze ca ea este, intr-adevar, o plasmuire a imaginatiei intrata accidental in realitate. De aici, putin mai lipseste pana la o cursa contracronometru, din care nu va lipsi actiunea, suspansul si o doza frumusica de romance.
Spor la citit!
Titlu: Fata de hartie
Titlu original: La fille de papier